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大学院・学部 Graduate School / Faculty

大学院学校教育研究科(専門職学位課程)Graduate School of Education

■教育課程 Academic Courses

教育実践高度化専攻
Advanced Professional Development in School Education

区 分
Field
概 要
Content
修了要件単位数
Credits required for graduation Core
共通基礎科目
Core Courses

学校現場における中核的・指導的役割を果たし得る教員として必要な基礎的領域として,次の2群6領域を設定し,開設する。(ただし,教育政策リーダーコース及びグローバル化推進教育リーダーコースについては,T群5領域のみ開設する。)

T群:教員として必要とされる基礎的な次の5領域の授業科目で構成するものとする。

(1)「教育課程の編成・実施に関する領域」
(2)「教科等の実践的な指導方法に関する領域」
(3)「生徒指導,教育相談に関する領域」
(4)「学級経営,学校経営に関する領域」
(5)「学校教育と教員の在り方に関する領域」

U群:学校現場からの必要性や現代的な教育課題に対応するものとして,その他の領域として開設する。

As fundamental education for training teachers who aim at playing chief leading roles in the actual teaching fields, we set up 6 fields of knowledge under 2 groups as follows (However, Development of Educational Policy Leader and Development of School Globalization Leader only offer 5 areas.):
Group I: 5 basic fields for teachers.

(1)Areas covering the planning and practice of curricula.
(2)Areas covering practical instruction methods of school subjects.
(3)Areas covering student guidance and educational counseling.
(4)Areas covering class and school management.
(5)Areas covering what way the schools and teachers should be.

Group II: Other areas covering the needs arisen from school fields dealing with modern educational issues.

12〜18単位
以上
A minimum of 18 credits
/ A minimum of 12 credits
専門科目
Specialized Courses

具体的な事例に関する知識を,基礎理論を基に構造的,かつ体系的に捉えることのできる資質・能力を通じて,学校現場の諸課題に取り組むことのできる実践研究力の育成を図る。そのため,科目設定にあたっては,各コースの特色や指導目標に沿って,各学生の関心領域に応じた科目や,学校現場における今日的課題を設定し,その解決の研究に必要な,学問分野の枠を越えた科目として設定し,開設する。

Aiming at nurturing practical research ability for handling diverse school issues with specific knowledge based on a high caliber of structural and systematical fundamental theory, we set up subjects with school-issue projects in specialized fields according to the students' inclination. The related problem solving research is far beyond the academic framework.

14〜24単位
以上
A minimum of 24 credits
/ A minimum of 14 credits
実習科目
Internship and Fieldwork

実践的指導力の強化を図るため,学校や教育行政現場等の教育活動等全体について総合的に体験し,考察するために各コースごとに開設する。

Practical projects are designed to enable students to acquire a high degree of expertise in practical leadership through extensive experience and inspection of educational activities in schools and educational administration sites.

10単位以上
/14単位以上
以上
A minimum of 10 credits
/ A minimum of 14 credits
備考:共通基礎科目,専門科目及び実習科目の修了要件単位数はコースにより異なる
Note: The number of credits required for graduation varies depending on the field of specialization.
計46単位以
Total:
at least 46 credits

■専攻・コースの概要 Outlines of Majors and Courses

教育実践高度化専攻
Advanced Professional Development in School Education

  • 高度専門職業人としての教員及び教育行政職員の養成を目標とする。
  • (1)特色ある学校づくりに自律的に取り組むことのできる将来の校長や教頭などの学校経営専門職,および指導主事や管理主事などの教育行政専門職を養成する。
  • (2)教師として自らの授業力を高めるとともに,学校現場における授業改善や授業開発,包括的な生徒指導に関する実践プログラムの開発・実践に中核的な役割を果たすミドルリーダー層の教員を養成する。
  • (3)新しい学校づくりの担い手となりうる新人教員を養成する。
  • これらの目標を達成するため,教育と研究の方法は,学校現場の教員と大学教員,大学院生が恒常的に協働して課題を発見し,それを解決するスタイルを貫く。
  • This program aims to train teachers and educational administration staffs as highly specialized professionals.
  • (1)We train prospective school principals, vice-principals, and educational administration professionals to achieve advanced school management abilities.
  • (2)We also train teachers of the class of middle leaders playing a core-like role in school instruction development and improvement, and program development of guidance and counseling.
  • (3)We train inexperienced new teachers who would be expected to become the supporter of a new school-making.
  • To achieve these goals, the method for the education and research is focusing on building constant collaboration with the graduate students, university teaching staffs and school teachers in order to explore school issues and to solve the problem.
コース及び専門分野
Courses and Majors
教育・研究の内容
Scope of Instruction and Research
学校経営コース
School Leadership and Management
教育行財政・法規,学校組織開発,
学校経営実践,フィールドワーク
Educational Administration and
Finance-Rules, Development of School System,
School Management Practice,Field Work

共通基礎科目に加えて,左記専門分野毎に専門科目と実習科目(インターンシップ)を体系的に配置し,理論を習得するとともに,多くの事例や実践に触れながら実務的なトレーニングを行う。学生はインターンシップによる学校経営の実務実践を行い,大学院におけるすべての学習活動を集大成して,現任校の「学校改善プラン」を作成する。インターンシップ実施校をはじめとする学校や教育委員会との組織マネジメントや学校評価システム,危機管理などに関する共同研究を推進する。

In addition to core courses, specialized courses and internship and fieldwork are arranged systematically by special field of study. Students get a wide range of practical training while they are doing theoretical studies. Through internship activities students, carry out actual school management practice which enables them to develop a "School Improvement Plan". Also we will work together with the board of education and schools to promote research on projects including school management, school evaluation systems, crisis management and the like.

授業実践開発コース
Curriculum and Instruction Development for Expert Teachers
授業実践・教材開発, 授業研究・研究推進,
教師成長研究,授業実践改善研究
Development of Teaching Practice and Teaching Materials, Research on Teaching and Learning,Teacher Development and Research on Educational Practice for Improvement

授業実践,教材開発,授業研究,研究推進,教師成長研究,教育実践課題解決研究等の講義・演習と実習を通して,学校現場の中核的教員として必要な資質と能力を育成する。授業実践理論の研究,授業実践及び学校の研究課題の探究過程に関する分析等の研究・教育活動を通して,目的の実現を図る。

With the aim of developing high-caliber, able core school teachers, the course offers lectures, seminars, and practicum regarding development of teaching practice, research promotion, mentoring, and problem solving research on practical teaching. To achieve this goal, the research and educational activities focus on the theory of teaching practice, practice of classroom lessons, and analysis of processes to explore research themes.

生徒指導実践開発コース
Student Guidance and Counseling
生徒指導,教育相談,キャリア教育,
道徳教育,学級経営,特別活動・地域連携
Student Guidance, Educational Counseling,  Career Education, Moral Education, Class Management, Special Activities and Cooperation with Local Communities

いじめ,不登校,校内暴力など児童・生徒の「生徒指導上」の諸課題に,左記の諸領域を総合し,家庭や地域と連携しながら取り組む実践的力量のある教員を養成する。そのために,事例研究,アクション・リサーチなど学校現場の実践的諸課題に即した学習を行い,学校における包括的な児童・生徒支援のためのプログラムの開発・実施・評価に取り組む。

This course aims to develop teaching professionals equipped with integrated knowledge who are able to promote cooperation with families and the community to work on diverse problems including bullying, school refusal, school violence, and psychological aspects of education-related issues of school children. To achieve this goal through case studies, behavior investigation and experience of practical school issues, a "Comprehensive Child-Student Support Program" is developed, evaluated, and put into practice.

小学校教員養成特別コース
Advanced Elementary Teacher Education
学級経営,教科等の指導,教育実践研究,
教科の授業内容・方法
Class Management,Subject Guidance, Educational Practice Research, Subject Instruction Content and Method

実践的な指導力及び自己の実践を省察・改善できる能力を身に付け,新しい学校づくりを担える小学校教員を養成するために,学級経営や教科等の指導と評価に関わる教育研究の他,アクション・リサーチやケース・スタディなど,体験的・実践的な教育研究を行う。

With the aim of nurturing elementary teachers with the ability to work on new types of school formation projects, these courses provide knowledge of practical leadership and the ability of self-assessment and self- improvement with respect to their own practical work. To achieve this goal, a wide range of research is conducted. Apart from the educational research of class management, subject instruction and evaluation, also experience oriented practical research on behavior investigation, case studies and other fields are included.

教育政策リーダーコース
Development of Educational Policy Leader
教育政策,法規,行財政,
マネジメント, リーダーシップ
Educational Policy, Law, Administration and Finance, Management, Leadership

地方分権化社会における新たな地域社会を創り出す教育行政のリーダー育成を,能力,知識,実践のプログラムで構成している。能力プログラムは,新しい公務員型のマネジメントと理念構築,理念浸透からなるリーダーシップの科目群からなり,知識プログラムは,教育政策,地方自治体,教育行財政,生涯学習や地域との関係等の科目群からなっている。実践プログラムは,自自治体,他自治体に加え海外インターンシップから選択できる。また政策課題研究では,教育行政のリーダーにふさわしい理論的な指導を行う。

This training consists of Ability, Knowledge, and Practice programs for educational administration leaders who create new communities in a decentralizing society. The Ability Program consists of leadership classes that are related to new civil service type management, philosophy construction, and ideals propagation. The Knowledge Program consists of classes related to educational policy, local government, educational administration and finance, lifelong learning, communities, and so on. As for the Practice Program, students can select from overseas internships, in addition to their own local government or other local governments. Moreover, in their policy research project, students receive theoretical guidance appropriate for the leader of an educational administration.

グローバル化推進教育リーダーコース
Development of School Globalization Leader
グローバル基礎,グローバル教育実践,
グローバル・フィールドワーク
Introduction to Global Education, Practical Training in Global Education,
Global Fieldwork

国際社会を理解し,英語で論理的思考・表現ができる能力を身につけた学校現場のグローバル化を牽引するスクールリーダーを養成する。共通基礎科目で習得した知識を応用し,専門科目では児童・生徒の国際理解,意識のグローバル化を図るための実践方法の開発に取り組む。さらに,国内外での交流活動を企画・立案し,受け入れ団体との折衝を行う等のトレーニングを通して,グローバル人材を育成するための実践力を養う。

This program trains teachers to understand international society, think logically and express themselves in English, and lead the globalization of schools in Japan. Applying the knowledge gained through the general courses, the core courses introduce practical methods to globalize school children's international understanding. Furthermore, this program cultivates practical skills needed to foster global individuals through training for the planning of international and domestic exchange activities, negotiating and cooperating with host organizations, and so forth.

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