HOME > Graduate School / Faculty > Graduate School of Education (Master's Program /Professional Degree Program)
大学院・学部 Graduate School / Faculty

大学院学校教育研究科(修士課程・専門職学位課程)Graduate School of Education(Master's Program /Professional Degree Program)

<修士課程>

教育の理論と実践の融合により,教育実践学の構築を目指して教育現場のニーズと実践性に根ざした高度な教育研究を推進して,人間力と教育力を兼ね備えた教員を養成している。
社会構造の急激な変化や価値観の多様化を反映した教育課題の複雑化が進行する中,各専攻・コースにおける主な教育研究課題を明示して,教育理論や教科指導の基礎的内容を充実させると同時に学際的,総合的な研究にも対応できるようにしている。
また,社会の求める多様なニーズに応えるため,特色ある教育プログラムを開設している。

  • 理数系教員養成特別プログラム
  • 小学校英語活動プログラム
  • 教職アドバンストプログラム
  • 子育て支援コーディネーター養成プログラム
  • コア・サイエンス・ティーチャー(CST)養成プログラム
  • 健康教育実践プログラム
  • ダブルディグリープログラム
  • 神戸ハーバーランドキャンパス特別支援教育プログラム

<Master's Program>

The master's program seek to craft educational practices by combining educational theory and practice. The programs encourage extensive learning and study grounded in classroom requirements and practical workability, and the programs foster teachers with the ability to interact with others and teach.
Educational issues are increasing in complexity, reflecting rapid changes in the way society is structured and more diverse values. The principal topics of learning and study are clearly indicated in individual fields and courses, and essential information on educational theories and course instruction is provided. The programs also allow interdisciplinary and integrated research.
In addition, the master's programs offer particular educational programs to meet the diverse needs of society.

  • Advanced Program for Science and Mathematics Teacher Training
  • Elementary School English Activity Program
  • Advanced Teacher Training Program
  • Training Childcare Support Coordinators Program
  • Core Science Teacher Training Program
  • Health Education Practical Training Program
  • Double Degree Program
  • Kobe Harborland Campus Special Needs Educational Program

<専門職学位課程(教職大学院)>

現職教員等を対象に,地域や学校における指導的役割を果たし得る教員等として不可欠な確かな指導理論と優れた実践力・応用力を備えたスクールリーダーや地方分権化の中で,ますます重要さを増している地方教育行政のリーダー(教育長,将来の教育長候補および教育行政幹部)を養成している。
また,学部段階で教員としての資質能力を修得した者の中から,さらにより実践的な指導力・展開力を備え,新しい学校づくりの有力な一員となり得る新人教員を養成している。

<Professional Degree Program
 (Graduate School of Education)>

"This program, designed for incumbent teachers and the like, aims to develop school leaders versed in established pedagogy and equipped with excellent implementation/application skills. These qualities are indispensable to teachers for fulfilling their instructive duties in their schools and communities.
Secondly, this program aims to develop education administration leaders, such as superintendents, future superintendent prospects, and education management staff. These leaders are increasingly important in the midst of the decentralization of power in Japan.
Thirdly, this program aims to develop new teachers, who have acquired teaching quality and abilities at the undergraduate level. The aim is to equip them with more practical leadership and development capabilities, so they can be influential members in the development of schools."

■教育課程の構造 Curriculum composition

▲Page Top