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大学院・学部 Graduate School / Faculty

大学院連合学校教育学研究科(博士課程)The Joint Graduate School (Ph. D. Program) 
in Science of School Education

設置の趣旨・目的

学校教育を取り巻く諸問題を背景として,兵庫教育大学,上越教育大学,岡山大学及び鳴門教育大学の4大学が連合して後期3年のみの博士課程を設置し,以下の点を通して教員養成の改善・充実に資することにより,学校教育の質的改善・改革に貢献しようとするものである。

  • @総合的・学際的な視点から学校における教育諸活動及び教科の教育活動に関する実践的研究を通して,今日の教育課題の解決に資する,実践に根ざした学校教育学の一層の推進とその方法の確立を図る。
  • A上記の研究を通して得られた成果を基に,実践的能力を養う教育プログラムを確立し,教員養成大学等に供給する。
  • B学校教育現場の実践的な経験を持ち,実践に根ざした学校教育学を教育研究できる人材を育成し,教員養成大学等に供給する。
  • C実践的研究に裏付けられた研究能力を持って指導的役割を果たす専門的職業人を育成し,都道府県教育委員会の教育センター等の各段階における現職研修の充実に指導的役割を果たす人材を供給する。

Aims of the Graduate School

Recognizing the educational situation at present, the Joint Graduate School has been established in association with Hyogo University of Teacher Education, Joetsu University of Education, Okayama University, and Naruto University of Education as a three-year postdoctoral course with the aim of qualitatively improving and reforming current school education. This aim can be achieved by improving and enriching teacher preparation programs from the following perspectives:

  • (1)To establish and promote the science of school education in practice, which can contribute to the resolution of educational problems.
  • (2)To create educational programs for nourishing the practical abilities of education and supply these programs to colleges of education.
  • (3)To foster scholars who are able to research school education in practice on the basis of rich experience in the field of education and who are able to make contributions to colleges of education.
  • (4)To develop highly professional teachers who can demonstrate leadership in in-service training at all levels backed up with sufficient competence for carrying out research and becoming members of school boards all over Japan.

イメージ図

修士課程,専門職学位課程からの進学

修士課程,専門職学位課程のいずれの課程からの進学も可能である。

Continuing education from the master's and professional degree programs

Students can continue their education from either the master's program or a professional degree program.

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■教育課程 Academic Courses

区 分
Field
概 要
Content
修了要件単位数
Credits required for graduation Core
総合共通科目
General Core Subjects

学校教育学に関する幅広い学識と高度の専門性を修得させることを目的とし,4大学の教員が共同で開設する。

Courses offered by faculty of the four constituent universities with the aim of providing students with extensive knowledge and sophisticated expertise in areas related to school education studies.

4単位
4 credits
専門科目
Specialized Subjects

個別の研究課題について,多様な専門的視点から総合的に検討し,その課題解決能力を修得させることを目的として開設する。

Courses designed to allow individual research topics to be examined comprehensively from diverse and specialized perspectives, and to enable students in acquire competence in problem solving.

8単位以上
A minimum of 8 credits
課題研究
Research Project

博士論文への発展を期待する上で必要不可欠な演習として,学生の研究課題に即して開設する。

Seminars related to individual research topics, to provide students with the necessary preparation they require to write a doctorial thesis.

10単位
10 credits
  計22単位以上
Total:
at least 22 credits

■専攻・連合講座の概要 Ph.D. Program

学校教育実践学専攻
Field of School Instruction

学校教育諸活動の実践的理論と方法の開発,及び学校教育臨床の体系と方法論の確立を目指す。現実の生きた学校という教育環境とそこから生じる教育事象や日々の教育活動そのものを研究対象とし,幼児・児童・生徒の健全な人格形成という視点から実践の方向や発展を示す開発研究を総合的に行う。

The Field of School Instruction is aimed at developing practical theories and methods of educational activities at school and establishing the system of clinical psychology of school education based on the constituent departments of the field. Taking the educational environments of schools as they are and setting various educational phenomena and activities taking place there everyday as the objects of research, comprehensive research is conducted to develop practical ways for cultivating a sound formation of character by infants, pupils, and students.

連合講座
Departments
教育・研究の内容
Content of Education Research
学校教育方法連合講座
School Educational Methodology

教育基礎,教育経営及び教育方法の研究分野を包括し,「学校教育実践の内容と方法の開発」を基本概念として,学校教育諸活動の実践的理論と方法論の開発に資する。

The basic concept is: 'Development of the methods and contents of Practical School Education'. Through research of basic education, school management and educational methods, to make contributions to the development of practical theories and methodology of school educational activities.

学校教育臨床連合講座
School Counseling and Human Developmental Support

生徒指導及び特別支援教育の研究分野を包括し,「学校教育の臨床的発達支援」を基本概念として,学校教育臨床の体系と方法論の開発に資する。

The basic concept is: 'Clinical developmental support in School Education'. Through research of student guidance, and special needs education to make contributions to the development of the systems and methods of Clinical School Education.

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先端課題実践開発専攻
Field of Instructional Development in Forefront Issues

学校教育に関する学術研究の成果と学校現場における質の高い教育実践に裏付けられた実践知とを融合することによって,学校における先端的な諸課題の解決に向けた取組を科学的な基盤の上で展開する実践的プログラムの開発研究を行う。

Practical programs are researched and developed to work out, on a scientific basis, approaches aiming to solve various forefront issues in schools, through combination of the outcome of academic research in school education with the practical knowledge based on implementation of quality education in schools.

連合講座
Departments
教育・研究の内容
Content of Education Research
先端課題実践開発連合講座
Instructional Development in Forefront Issues

学校教育に関する基礎的・実践的研究を包括し,「学校教育の緊急かつ複合的課題の解決」を基本概念として,学校における教育実践プログラムの開発を行い,教育実践学の構築に資する。

The department intends to develop programs for implementation of education in schools and contribute to the establishment of educational practices, including basic and practical research on school education, taking "solving urgent and complex issues in school education" as a basic concept.

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教科教育実践学専攻
Field of Content Area Instruction

教科教育学,教科専門諸科学の実践に関する原論,内容論,方法論による教育研究を目指す。基礎的原論では,教科の存立根拠や目的を追究し,内容論では,教育実践の視点において教科専門諸科学を統合して教科内容の基礎を固め,方法論では,幼児・児童・生徒の認識や行動の発達的側面を追究しながら教育実践を推進し,さらに,この3者を統合して次世代を先導する創造的な教育課程(実践的原論)を構築する。このように,幼児・児童・生徒の健全な人間形成という視点から教科に関わる実践の方向や発展を示す研究を総合的に行う。

In the Field of Content Area Instruction, research is conducted in terms of the principles, content, and methodology needed for research on both content area instruction and disciplines related to content area instruction based on the key concept of each constituent department of the field. In the exploration of the principles, the objectives and aims of each subject are investigated. In the study of content, integration of related disciplines is made so as to form a firm foundation of the content of subjects from the perspective of education in practice. In the inquiry towards methodology, fulfillment of education in practice is undertaken based on the investigation of the development of cognition and behavior of infants, pupils, and students, and, at the same time, the design of creative and leading curricula is pursued, incorporating the results of investigations into the principles and content.

連合講座
Departments
教育・研究の内容
Content of Education Research
言語系教育連合講座
Language Education

国語及び英語の研究分野を包括し,高次の「言語表現」を基本概念とした専門的,体系的教育研究を行い,学校教育における言語系教育の質的向上を図り,新しい教育課程の開発に資する。

The basic concept is: 'Sophisticated language expression'. Through specialized systematic educational research of Japanese and English to improve school language teaching standards, thus to make contributions to development of new curricula.

社会系教育連合講座
Social Science Education

社会科の研究分野を包括し,「社会認識」を基本概念とした専門的,体系的教育研究を行い,学校教育における社会系教育の質的向上を図り,新しい教育課程の開発に資する。

The basic concept is:'Knowledge of Society'. Through specialized systematic educational research of various fields of social studies to improve the standard social education, thus to make contributions to development of new curricula.

自然系教育連合講座
Natural Science Education

数学及び理科の研究分野を包括し,「科学的創造性」及び「科学力の獲得」を基本概念とした専門的,体系的教育研究を行い,学校教育における自然系教育の質的向上を図り,新しい教育課程の開発に資する。

The basic concept is:'The creativeness of science'and 'To gain scientific knowledge'. Through specialized systematic educational research of Mathematics and Science related fields, and through the study of the education system to improve the school scientific education level thus to make contributions to development of new curricula.

芸術系教育連合講座
Fine Arts and Music Education

音楽及び美術の研究分野を包括し,「芸術表現」及び「芸術鑑賞」を基本概念とした専門的,体系的教育研究を行い,学校教育における芸術系教育の質的向上を図り,新しい教育課程の開発に資する。

The basic concept is:'The expression and appreciation of art'. Through specialized systematic educational research of different fields of music and art thus to make contributions to development of new curricula.

生活・健康系教育連合講座
Health and Living Sciences Education

保健体育,技術及び家庭の研究分野を包括し,「環境への適応と醸成」を基本概念とした専門的,体系的教育研究を行い,学校教育における生活・健康系教育の質的向上を図り,新しい教育課程の開発に資する。

The basic concept is:'Harmonious living with and protection of the environment'. Through specialized systematic educational research of school education to improve standard of the living and health education thus to make contributions to development of new curricula.

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